Субота, 27.04.2024, 06:07
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Категорії розділу
Біологія [3]
Біологінчні реферати
Географія,Геологія [3]
Земле вивчиння
Історія України [1]
Історичні події
Фізкультура [0]
Фізичні досягання
Фізика [1]
Фізична наука
Комп"ютерні науки [1]
Програмування ...
Інше [13]
Реферати на інші теми
Хімія [1]
Хімічний кабінет
Календар
«  Грудень 2008  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Наше опитування
Як вам новий Львівський Портал ?

Результат опроса Результаты
Все опросы нашего сайта Архив опросов
Всего голосовало: 674
Обсудить на форуме
Друзі сайту
koolinar.at.ua - Кулінарні рецепти
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2008 » Грудень » 26 » Державне і договірне регулювання
16:25
Державне і договірне регулювання
Экономіка праці                                
                                     Реферат                                    
    

на тему:

Державне і договірне регулювання оплати праці

                                   Київ - 1999                                  
                                  Зміст                                 
1. Поняття заробітної плати                                                    3
2. Державне і договірне регулювання оплати праці                               4
2.1. Державне регулювання заробітної плати                                     4
2.2. Договірне регулювання оплати праці                                        6
3. Необхідність як державного так і договірного регулювання оплати праці       9
Список використаної літератури                                                10
    
     

1. Поняття заробітної плати


Основним джерелом доходів найманих працівників, на  частку яких припадає
понад 90% зайнятого працездатного населення, є і надалі залишатиметься
заробітна плата.
Заробітна плата — це економічна категорія, що відображає відносини між
власником підприємства (або його представником) і найманим працівником з
при­воду розподілу новоствореної вартості (доходу).
Це також винагорода, обчислена, як правило, в грошовому виразі, яку за
трудовим догово­ром власник або уповноважений ним орган сплачує пра­цівникові
за виконану ним роботу (саме як винагороду визначає заробітну плату Закон
України “Про оплату праці”).
Заробітна плата залежить від складності та умов вико­нуваної роботи,
професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та
господарської діяльності підпри­ємства.  Вона була, є і буде важливим якісним
показником економічного господарювання.
Для найманого працівника заробітна пла­та — це його трудовий доход, який він
отримує в резуль­таті реалізації здатності до праці, і який має забезпечити
об'єктивно необхідне відтворення робочої сили.
    
     

2. Державне і договірне регулювання оплати праці


Заробітна плата функціонує шляхом її організації, тоб­то приведення її
складових у певну систему.
В економічній системі, що грунтується на різноманіт­них формах власності і
господарювання, організація заро­бітної плати, як свідчить світовий досвід,
здійснюється поєднанням:
а) державного регулювання;
б) договірного регулювання через укладення генераль­ної, галузевих,
регіональних (регіонально-галузевих) угод і колективних договорів на рівні
підприємств, трудових договорів з найманими працівниками;
в) механізму визначення індивідуальної заробітної пла­ти безпосередньо на
підприємстві (в структурному підроз­ділі) з використанням таких елементів, як
заводська та­рифна система, нормування праці, форми й системи оп­лати праці.
У зв’язку з глибокими  змінами, що відбуваються в Україні в економіч­ній,
політичній, соціальній сферах, спрямованими на станов­лення нової економічної
системи, основаної на ринкових відносинах, украй важливо  віднайти оптимум
між державним і договірним регулюванням заробітної плати.
Принцип розмежування державного і договірного регулювання заробітної плати та
визначення їх сфери і зміс­ту закріплено в Законі України "Про оплату праці",
від 20.04.95 з 1 травня 1995 р. (додаток 1). Відповідно до ст. 5 цього Закону
організація оплати праці здійснюється на підставі: законодавчих та інших
нормативних актів; ге­неральної угоди на державному рівні; галузевих,
регіо­нальних угод; колективних договорів; трудових договорів.
    

2.1. Державне регулювання заробітної плати


Відповідно до Закону України "Про оплату праці" (ст. 5) до основних суб'єктів
організації заробітної плати належать органи державної влади і місцевого
самоврядування.
Сфера державного регулювання оплати праці відповід­но до статті 8 Закону
України "Про оплату праці" поши­рюється на встановлення розміру мінімальної
заробітної плати та інших державних норм і гарантій, встановлення умов і
розмірів оплати праці керівників підприємств, за­снованих на державній,
комунальній власності, працівни­ків підприємств, установ та організацій, що
фінансують­ся чи дотуються з бюджету, регулювання фондів оплати праці
працівників підприємств-монополістів згідно з пе­реліком, що визначається
Кабінетом Міністрів України, а також шляхом оподаткування доходів
працівників.
Роль держави у сфері заробітної плати повинна вияв­лятися також в організації
перспективних наукових дос­ліджень і вивченні зарубіжного та вітчизняного
досвіду;науково-методичному забезпеченні формування тарифної системи,
удосконаленні тарифно-кваліфікаційних довід­ників; проведенні єдиної політики
щодо тарифікації ро­біт; організації розробки нормативів трудових затрат на
масові технологічні процеси тощо.
Одним із основних елементів державного регулювання заробітної плати є
визначення і гарантування мінімально­го її рівня. Мінімальна заробітна плата,
відповідно до За­кону України "Про оплату праці", — це законодавче
встановлений розмір заробітної плати за просту, неквалі­фіковану працю, нижче
якого не може провадитися опла­та за виконану працівником місячну, годинну
норму пра­ці (обсяг робіт). До мінімальної заробітної плати не вклю­чаються
доплати, надбавки, заохочувальні та компенса­ційні виплати.
Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов'язковою на
всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання.
Розмір мінімальної заробітної плати згідно з Законом України "Про оплату
праці" (ст. 9) визначається з ураху­ванням:
— вартісної величини мінімального споживчого бюд­жету з поступовим зближенням
рівнів цих показників в міру стабілізації та розвитку економіки країни;
— загального рівня середньої заробітної плати;
— продуктивності праці, рівня зайнятості та інших економічних умов.
Мінімальна заробітна плата, як визначено частиною другою ст. 9,
встановлюється у розмірі не нижчому за вар­тісну величину межі
малозабезпеченості в розрахунку на працездатну особу.
Відповідно до статті 10 Закону України "Про оплату праці" розмір мінімальної
заробітної плати встановлюєть­ся Верховною Радою України за поданням Кабінету
Міністрів, як правило, один раз на рік при затвердженні Державного бюджету
України з урахуванням пропозицій, вироблених на переговорах представників
професійних спілок, власників або уповноважених ними органів, які об'єдналися
для ведення колективних переговорів і укла­дення генеральної угоди.
Розмір мінімальної заробітної питати переглядається за­лежно від зростання
індексу цін на споживчі товари і тари­фів на послуги за угодою сторін
колективних переговорів.
До державних норм і гарантій відносять також норми оплати праці за роботу в
надурочний час; у святкові, не­робочі та вихідні дні; у нічний час; за час
простою не з вини працівника; за продукцію, що виявилася браком не з вини
працівника. Держава регулює і гарантує доплати працівникам, які молодші
вісімнадцяти років за скороче­ної тривалості робочого дня, оплату щорічних
відпусток, за час виконання державних обов'язків та підвищення кваліфікації,
обстеження в медичному закладі, при пере­веденні за станом здоров'я чи через
вагітність на легшу нижчеоплачувану роботу, при різних формах виробничо­го
навчання, перекваліфікації або навчання інших спеці­альностей; для донорів;
при переїзді на роботу до іншої місцевості, при службових відрядженнях тощо.
За сучасних умов в Україні держава має використову­вати і такі важелі
втручання в політику доходів і організацію заробітної плати, як ре­гулювання
коштів, що спрямовуються на оплату праці підприємствами-монополістами.
Отож  держава має достатньо сильні позиції у визначенні політики заробітної
плати, а важливим завданням держави і надалі має бути спри­яння проведенню
переговорів між основними соціальни­ми силами суспільства з метою
врегулювання соціально-трудових відносин, запобігання масовим трудовим
конф­ліктам.
    

2.2. Договірне регулювання оплати праці


Важливим елементом організації заробітної плати є її договірне регулювання.
Воно є провід­ною складовою системи соціального партнерства – системи
правових і орга­нізаційних норм, принципів, структур, процедур (захо­дів),
які спрямовані на забезпечення взаємодії між найма­ними працівниками,
роботодавцями, державними органа­ми влади в регулюванні соціально-трудових
відносин на національному, галузевому, регіональному, виробничому рівнях.
Метою соціального партнерства є досягнення соціаль­ного миру в суспільстві,
забезпечення балансу соціально-економічних інтересів трудящих і роботодавців,
сприяння взаєморозумінню між ними, запобігання конфліктам і вирішення
суперечностей для створення необхідних умов поступального економічного
розвитку, підвищення життєвого рівня трудящих.
Гарантією ефективного функціонування механізму со­ціального партнерства є
чітке визначення інтересів кож­ної з соціальних сил суспільства (держави,
роботодавців, профспілки як захисники і виразники інтересів найма­них
працівників) розум­ний розподіл ролей і відповідальності за визначення і
ре­алізацію спільної соціально-економічної політики.
Об'єднуючи потенціал держави, підприємців і профспі­лок для досягнення
соціального миру, система соціально­го партнерства створює належні умови для
економічного розвитку країни, позитивно впливає на формування і ви­користання
трудових ресурсів. Це відбувається через реа­лізацію узгоджених економічних і
соціальних програм, за­безпечення гарантій у галузі оплати праці, робочого
часу і відпочинку; регулювання ринку праці і створення умов для ефективної
зайнятості; забезпечення згідно з угодами і договорами на виробничому рівні
належних умов для ефективного використання трудового потенціалу.
Система соціального партнерства в Україні ще тільки започатковується, хоча
основні її елементи (сфера дії, зміст колективних договорів і угод, сторони
переговорів та їхні повноваження, періодичність переговорів і проце­дури
вирішення конфліктів тощо) вже визначені і закріплені рядом законодавчих
актів, зокрема Законом України “Про колективні договори і угоди", Законом
України “Про оплату праці", Кодексом законів про працю Укра­їни а також
Указом Президента України "Про національ­ну раду соціального партнерства".
Система соціального партнерства в Україні передбачає проведення переговорів
між основними соціальними сила­ми суспільства та укладення угод і колективних
договорів.
Угода, згідно з чинним законодавством, укладається на державному, галузевому,
регіональному рівнях на двосто­ронній основі.
Колективний договір укладається на підприємствах, в установах, організаціях
(далі — підприємства), незалежно від форм власності і господарювання, які
використовують найману працю і мають право юридичної особи. Колектив­ний
договір може укладатися також у структурних підроз­ділах підприємства в межах
компетенції цих підрозділів.
В орендних, акціонерних, колек­тивних, кооперативних підприємствах сторонами
колек­тивного договору є, з одного боку, уповноважений влас­никами орган
(правління, виконавча дирекція, рада то­що), або керівник підприємства, а з
іншого — колектив найманих згідно з трудовим договором працівників або
уповноважений ними профспілковий чи інший орган.
На таких підприємствах працівники водночас виступа­ють у двох ролях:
співвласники майна і наймані працівники. Як співвласники майна вони мають
право обирати керівний орган підприємства, брати безпосередньо участь в
управлінні виробництвом, одержувати доход (дивіден­ди) залежно від частки в
колективній власності. Будучи одночасно найманими працівниками, вони мають
вико­нувати обумовлену трудовим договором роботу і одержу­вати відповідну
заробітну плату, обирати профспілковий чи інший орган, що представлятиме їхні
інтереси, як най­маних працівників.
Угода на державному рівні (генеральна угода) в части­ні, що стосується
заробітної плати і трудових доходів в ці­лому, згідно з Законом України "Про
колективні догово­ри і угоди" (ст. 8), повинна включати такі складові: розмір
прожиткового мінімуму і мінімальних соціальних нормативів, мінімальні
соціальні гарантії в сфері оплати праці усіх груп і верств населення, які
забезпечували б достатній рівень життя, умови зростання фондів оплати праці
та міжгалузеві співвідношення в оплаті праці.
Угодою на галузевому рівні регулюються галузеві норми, зокрема щодо
нормування й оплати праці, встановлення для підприємств галузі (підгалузі)
мінімальних гарантій заробітної плати відповідно до кваліфікації (за
мі­німальною межею єдиної тарифної сітки) та мінімальних розмірів доплат і
надбавок з урахуванням специфіки, умов праці окремих професійних груп і
категорій працівників галузі (підгалузі), умов зростання фондів оплати праці,
міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень в оплаті праці.
Галузева угода не може погіршувати становище тру­дящих порівняно з
генеральною угодою.
Угоди на регіональному рівні регулюють норми соці­ального захисту найманих
працівників підприємств, включають вищі порівняно з генеральною угодою
соці­альні гарантії, компенсації, пільги.
Значна самостійність підприємств в умовах ринкової економіки спричинює
розширення сфери договірних від­носин на цьому рівні.
Відповідно до чинного законодавства, колективний договір є єдиним нормативним
актом на рівні підприємства, в якому мають закріплюватися усі умови і розміри
оплати праці. У цьому можна перекона­тися звернувшись до статті 15 Закону
України "Про оп­лату праці" та до статті 7 Закону України "Про колектив­ні
договори та угоди".
Відсутність на підприємстві колективного договору означає відсутність на
ньому основного нормативного акту, що має регулювати соціально-трудові
відносини між роботодавцем і найманими працівниками.
У розвитку колективно-договірної системи трудових відносин на виробничому
рівні однаковою мірою заінте­ресовані як роботодавці, так і працівники,
оскільки ко­лективний договір має виконувати такі важливі функції: а) захист
інтересів обох сторін трудових відносин; б) організація (упорядкування)
трудових відносин; в) забезпечення стабільності трудових відносин.
Зміст колективного договору визначається сторонами в межах їх компетенції.
Відповідно до ст. 7 Закону Украї­ни "Про колективні договори і угоди" у
колективному до­говорі мають встановлюватися взаємні зобов'язання сто­рін
щодо регулювання виробничих, трудових, соціально-економічних відносин,
зокрема:
— зміни в організації виробництва і праці;
— забезпечення продуктивної зайнятості;
— нормування і оплати праці, встановлення форми, системи, розмірів заробітної
плати та інших видів трудо­вих виплат (доплат, надбавок, премій та ін.);
— встановлення гарантій, компенсацій, пільг;
— участі трудового колективу у формуванні, розподілі й використанні прибутку
підприємства (якщо це передбаче­но статутом);
— режиму роботи, тривалості робочого часу і відпо­чинку;
— умов і охорони праці;
— забезпечення житлово-побутового, культурного, медичного обслуговування,
організації оздоровлення і від. починку працівників;
— гарантій діяльності профспілкової чи інших представницьких організацій
трудящих.
Ця стаття Закону України "Про колек­тивні договори і угоди" визначає лише
основні напрямки договірного регулювання відносин між соціальними пар­тнерами
на виробничому рівні, але не обмежує їх. За не­обхідності і наявності
можливостей сторони можуть роз­ширити коло питань, що виносяться на
переговори.
В колективному договорі можуть установлюватися додаткові або вищі, порівняно
з чинним законодавством, генеральною, галузевою, регіональною угодами,
соціальні гарантії, пільги, компенсації за рахунок коштів підприємства.
Сторони самостійно визначають структуру колектив­ного договору, його розділи,
додатки, колективний договір укладається на основі зо­бов'язань сторін, які
несуть відповідальність за невико­нання чи порушення зобов'язань колективного
договору. Отже, положення колективного договору слід формулю­вати у формі
зобов'язань, узятих кожною стороною з оз­наченням посадових осіб,
відповідальних за їх реалізацію, і строки виконання.
Умови колективних договорів і угод, укладених відповідно до чинного
законодавства, є обов'язковими для підприємств, на які вони поширюють­ся, та
сторін, які їх уклали. Умови колективних договорів або угод, які погіршують
порівняно з чинним законодавством становище праців­ників, є недійсними, отже
включати їх до договорів і угод забороняється.
    
      3. Необхідність як державного так і договірного регулювання оплати праці
Світовий досвід свідчить, що жодна країна з найрозви­ненішою ринковою
економікою не обходиться без втру­чання держави у процеси регулювання
заробітної плати, хоч методи, сфера, масштаби державного впливу звичай­но
різні.
Держава водночас виступає і в ролі власника, і в ролі захисника інтересів
найманих працівників, і в ролі гаранта дотримання трудового законодавства.
В економічній системі, що грунтується на ринкових відносинах, втручання
держави в заробітну плату повинно мати переважно непрямий характер і
соціальне орієнтова­ну спрямованість. Водночас не можна не визнати, що
вра­ховуючи масштаби державної власності в Україні, відсут­ність багатьох
ринкових механізмів, важелі втручання дер­жави в економічні процеси на
макрорівні, у тому числі і в регулюванні заробітної плати, мають бути справді
значни­ми, але не переходити допустимі межі. Інакше ми прийде­мо туди, звідки
вийшли, і все розпочнеться спочатку.
Проте в умовах планової економіки колективні договори не< рідко носили
формальний характер. Люди не вбачали і них надійний механізм захисту своїх
законних інтересів
У нових економічних умовах слід відновлювати функції колективного договору,
завдяки якому забезпечується гнучкість системи оплати праці. Перехід до
ринкових відносин свідчить про те, що застосування державного і договірного
регулювання оплати праці повинні застосовуватись паралельно, не виключаючи
одне одне, а підтримуючи і доповнюючи, захищаючи інтереси як роботодавця так
і працівників.
Категорія: Інше | Переглядів: 1923 | Додав: lviv-portal | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]